5 aspecte simpatice despre modul Manual

manual

Bu-hu-hu!! Modul Manual! Acest bau-bau din meniul aparatului foto!!

Bau-bau sau ne-bau-bau, e totusi singurul mod in care tu detii control total si nu aparatul foto, e singurul mod in care inteligenta fotografica iti apartine si nu se bazeaza pe algoritmii limitati ai softului digital.

Imi amintesc cum am inceput aventura fotografiei digitale acum aproape 8 ani (dupa ce fotografiasem mai mult timp pe film, cu un aparat Zenit).

Imi amintesc nerabdarea cu care am desfacut cutia trimisa de F64 in care era Nikonul D80 si doua obiective de kit si imi amintesc anxietatea traita cand m-am trezit in fata atator informatii noi si a unei responsabilitati pe care nu o mai avusesem pana atunci.

Ar fi fost bine sa am alaturi un cunoscator, atunci, pentru a scurta timpul petrecut cu acomodarea. Mi-ar fi placut sa-mi fi explicat cineva, insa a trebuit sa ma descurc cu manualele de utilizare.

Pentru ca ma obisnuisem fotografiind pe film cu setarile manuale, cand am trecut pe digital, am lucrat direct in modul bau-bau, pentru ca imi era cel mai cunoscut si mi se parea cel mai usor.

Se pare, insa, ca cei care nu au experimentat filmul foto si reglajele complexe (insclusiv focusul era manual, din inel) sunt mai incantati de modul Auto si de modurile semi-automate (portret, peisaj, sport, nocturn, macro etc).

Indiferent din care directie fotografica vii, daca ai un DSRL, nu sunt motive sa fii intimidat de modul Manual.

Sunt multe argumente pentru a invata sa fotografiezi folosind acest bau-bau.

Cinci dintre ele cele mai simpatice (zic eu) sunt mai jos.

1 Aparatul foto nu detine creativitate

Oricat de mult au evoluat aparatele de fotografiat in ultimul secol, ele inca lucreaza ca niste unelte, precum creionul desenatorului care se ocupa cu redarea insa omul din spate struneste si imprima directia si abordarea realitatii la traspunerea pe hartie.

Softurile foto detin informatii importante organizate eficient, insa oricat de performant ar fi un aparat de fotografiat, interventia umana este cea care imprima sens si idee, ochiul uman masurand realitatea mult mai bine decat aparatul. Ce vreau sa spun e ca, acolo unde softul aparatului este pacalit de o lumina sau de un fundal, omul poate struni aparatul si poate crea folosind in mod inventiv dezordinea care e perturbanta petru algoritmi.

Si, legat de asta, cea mai mare iluzie perpetuata intre fotografii incepatori este aceea ca aparatul face poza. Aparatul te ajuta, enorm, insa nu contine algoritmi de interpretare, creare, imaginatie si unicitate.

2 Intelegi “Manual”, intelegi si moduri semi-automate

Dupa ce ti se clarifica expunerea si felul in care poti da din butoane pentru a obtine imagini spectaculoase, modurile semi-automate vor deveni ca si transparente pentru tine pentru ca ai de modificat mai putini parametri decat in Manual. E ca si cum treci de la complex la simplu.

In plus,  EXIF-ul, care este ampreta fotografiei, va deveni inteligibil pentru tine si ai sa poti urmari ce face aparatul in modurile semi-automate si apoi ai sa-l poti corecta acolo unde da rateuri, in Manual!

3 Posibilitati nelimitate

Stii reclama aia cu…….”Da. Poti!”?

Asa e si cu modul Manual:

  • poti obtine orice vrei tu in lumina valabila
  • poti izola subiectul de un background aglomerat
  • poti fotografia reflexii
  • poti fotografia printre gratii sau alte obiecte care sunt in prim plan
  • poti controla “campul de profunzime” obtinand fotografii mai “adanci” si mai cu miez
  • poti fotografia “contre jour”
  • poti face salt de la fotografii banale la fotografii memorabile
  • poti obtine tot ce vrei tu de la o fotografie
  • poti sa renunti definitiv la frustrarea “incepatorului”

Sa detii controlul creativ este un sentiment puternic si odata ce ai inceput sa stapanesti parametrii si in egala masura sa te incanti cu propriile rezultate, iti garantez ca nu te vrei intoarce prea curand la Auto sau la modurile scenice de baza….landscape, pets, night, portrait etc.

Pentru ca ti se vor parea li-mi-ta-toaaaa-re!

4 Accesibilitate exponentiala a cunostintelor foto

Dupa ce ti-ai insusit modul Manual, se intampla o mica magie: detii vocabular, astfel ca atunci cand vei “lectura” fotografiile dintr-o revista, dintr-o reclama sau chiar cadrele dintr-un film, vei ghici cum au fost obtinute.

Asta te ajuta sa dai inainte mult mai repede, sa intaresti cunostintele pe care deja le ai si iti declanseaza fenomenul de invatare a fotografiei fara efort, pentru ca noile cunostinte vor pica numai bine peste cele vechi, unindu-se rapid si usor.

Pe romaneste, te afli la un nivel la care nu mai cunosti sentimentul de stinghereala cand citesti materiale foto sau porti discutii cu persoane mai avansate la capitolul fotografie.

Ta-da!

5 Modul Manual iti permite sa folosesti DSLR-ul la capacitatea lui maxima

Stii fotografiile acelea “cremoase”, pe cele cu cascadele curgand “laptos”, pozele cu cerul instelat, HDR-urile, peisajele care au claritate infinita sau apusurile in culori explozive?

Toate aceste rezultate sunt obtinute folosind modul Manual si acest fapt devine un motiv serios pentru a te imprieteni cu acest mod si a-l supune.

Si partea cea mai buna de acum urmeaza, pentru ca tocmai am lansat Workshop-ul “Imblazeste-ti aparatul foto in 10`: Episodul I: Expunerea”, in timpul caruia vei lucra exclusiv in modul Manual. Promisiunea este ca vei stapani notiunile de ISO, timp de expunere si diafragma si iti vei demonta singur mitul ca modul automat e foarte complicat si ca ai nevoie de 2 ani ca sa stapanesti aparatul foto.

Ai nevoie de 10 secunde sa faci toate reglajele pentru o fotografie exceptionala, dupa ce primesti cateva informatii si dupa ce faci cateva exercitii practice.

Informatiile complete despre workshop sunt aici iar pentru inscriere poti folosi formularul de contact.

Te astept cu drag!

Facebook Comments